Politechnika Łódzka liderem konsorcjum uczelni z Europy i Azji

Politechnika Łódzka została liderem konsorcjum uczelni z Europy i Azji, które otrzymały milion euro na wdrożenie nowych programów kształcenia z zakresu automatyki i elektroenergetyki w Nepalu, Butanie i Indonezji – mówi w rozmowie z PAP rzeczniczka PŁ Ewa Chojnacka.

Wyjaśniła, że wniosek został złożony w konkursie dotyczącym budowania potencjału w sektorze szkolnictwa wyższego w tzw. akcji centralnej programu Erasmus+, bezpośrednio do Agencji Wykonawczej w Brukseli. Do finansowania zaakceptowano 163 z 840 projektów, dwa z nich są koordynowane polskie uczelnie: Politechnikę Łódzką i Uniwersytet Jagielloński.

Projekt “Współpraca UE-Azja na rzecz dostępnej edukacji w zakresie inteligentnych systemów zasilania”, koordynowany przez Instytut Elektroenergetyki Politechniki Łódzkiej, jest realizowany od 1 października 2019 roku we współpracy z ośmioma partnerami. Obok PŁ są to uczelnie ze Szkocji, z Grecji, Nepalu, Butanu oraz Indonezji.

“Głównym celem konsorcjum jest opracowanie lub aktualizacja oraz wdrożenie nowych programów i kursów dydaktycznych z zakresu automatyki i elektroenergetyki, a w szczególności inteligentnych systemów zasilania w uczelniach w Nepalu, Butanie i Indonezji” – informuje Chojnacka.

Dodaje, że projekt obejmuje także budowę infrastruktury laboratoryjnej. Budowane laboratoria umożliwią zdobycie umiejętności w dziedzinach kluczowych dla nowoczesnej elektroenergetyki, takich jak odnawialne źródła energii, inteligentne systemy rozdziału energii, sterowanie pracą systemu elektroenergetycznego, a także energoelektronika i wysokie napięcie.

Dodatkowo, wykorzystując doświadczenia partnerów europejskich, ma zostać stworzona zaawansowana, elastyczna i otwarta platforma wsparcia nauczania eACCESS (EU-Asia Collaboration for accessible Education in Smart Power Systems), przeznaczona w szczególności dla zdalnych form edukacji oraz walidacji opracowanych metod nauczania.

Jak wyjaśnia mgr inż. Hubert Białas z Instytutu Elektroenergetyki PŁ, obecnie w ramach projektu realizowana jest ocena potencjału kadrowego i laboratoryjnego uczelni azjatyckich biorących udział w projekcie. Równolegle prowadzona jest analiza procesu zatwierdzania nowych kursów nauczania w poszczególnych krajach partnerskich. (PAP)

autor: Jacek Walczak jaw/ agt/ naukawpolsce.pl