Jak wejść na rozwijający się rynek Azji Południowo-Wschodniej: Indonezja

W ostatnim czasie szczególną uwagę przedsiębiorców, chcących rozpocząć działalność w Azji Południowo-Wschodniej, zaczęła przyciągać Indonezja. Nic dziwnego – rynek tego jednego z najludniejszych państw na świecie, zamieszkanego przez 270 milionów ludzi, zachęca swoim rozmiarem i atrakcyjnością. Niemniej nie należy dać się zwieść indonezyjskiemu rozmachowi. Aby efektywnie współpracować z tamtejszą gospodarką, niezbędne okazuje się zrozumienie czynników, które umożliwiły rozwój tamtejszego rynku i dalej nim kierują.

Nowy cel, nowe prawo

Ostatnie lata można uznać za wyjątkowo pomyślne dla gospodarki Indonezji, która umocniła swoją pozycję na rynku światowym. Na indonezyjskie wyspy zaczęły napływać ogromne ilości inwestycji zagranicznych, zwłaszcza działających w branżach związanych z produkcją, energią, a także farmaceutykami (CFI, 2018). O zapewnienie przyjaznego środowiska dla inwestorów zadbał tamtejszy rząd, który na początku 2019 roku obiecał ulepszyć ramy regulacyjne związane z e-gospodarką Indonezji. Owym zmianom przyświeca bowiem nowo wyznaczony przez rząd cel: w najbliższej przyszłości politycy zamierzają uczynić kraj cyfrowym centrum Azji Południowo-Wschodniej. W tym celu rząd przyrzekł wydać lub zmienić co najmniej pięć rozporządzeń dotyczących sektora gospodarki cyfrowej. Są to regulacje dotyczące handlu elektronicznego, ustawa o ochronie danych osobowych oraz regulacje urzędów skarbowych związane z podatkiem od handlu elektronicznego. Już teraz przedsiębiorców z całego świata do inwestycji zachęcają wprowadzone niskie cła importowe i eksportowe, a także ulgi w podatku dochodowym.

Zmieniające się oblicze „tygrysa”

Indonezja stała się zatem atrakcyjnym miejscem dla światowych potentatów, coraz częściej przekonanych do wejścia na jej rynek. Według Forbesa (2019) Indonezję, zwaną „nowym tygrysem azjatyckim”, czeka teraz gwałtowna industrializacja, wzrost finansowy oraz rozkwit handlu. Warto również zwrócić uwagę, że ze zmianami gospodarczymi wiąże się także aspekt społeczny. Indonezyjskie społeczeństwo staje się bowiem społeczeństwem w pełni nowoczesnym, wyposażonym w ostatnie nowinki technologiczne. Aspekt ten, pomijany w analizach być może ze względu na swoją oczywistość, jest w rzeczywistości niezwykle istotny – przede wszystkim dla osób, które chciałyby w tym kraju rozpocząć inwestycje. Podaje się, że więcej niż 60% mieszkańców wysp posiada smartfony i z pewnością wartość ta charakteryzuje się tendencją wzrostową. Niewątpliwie jest to czynnik ułatwiający prowadzenie w Indonezji działalności gospodarczej, zarówno jeśli chodzi o pozyskiwanie potencjalnych klientów i kontakt z nimi, jak i współpracę z innymi przedsiębiorcami, czy dostawcami.

Co oznaczają opisane przemiany? Dla przedsiębiorców działających w m-handlu, czyli handlu mobilnym, to właśnie indonezyjski rynek może się okazać szczególnie odpowiednim środowiskiem, biorąc pod uwagę rozwój tamtejszej e-gospodarki, napędzanej przez znaczny wzrost przedsięwzięć inwestycyjnych. Niemniej należy zauważyć, że infrastruktura w Indonezji wciąż znajduje się na etapie opracowywania, a szybkość Internetu jest stosunkowo niska. Kolejny istotny fakt to utrzymujący się status gotówki jako głównego środka wymiany. Przyjęcie nowoczesnych rozwiązań elektronicznych na terenie całego kraju to proces, który wymaga zatem jeszcze kilku lat, by osiągnąć wysoki światowy poziom. Prognozy są jednak w tym zakresie pomyślne. Co więcej, istnieje wiele możliwości, pozwalających potencjalnym podmiotom ekspandować i osiągnąć zyski dzięki wejściu na indonezyjski rynek.

Jak przetarto szlaki na indonezyjskim rynku

Z drugiej strony, glokalizacja stanowi, a przynajmniej powinna stanowić priorytet dla nowych podmiotów. Z wyzwaniem tym, polegającym na konieczności dopasowania swoich usług do panujących w Indonezji realiów, świetnie poradziła sobie firma Grab. Spółka dobrze odczytała potrzeby mieszkańców wysp i z sukcesem wkroczyła na rynek, wypuszczając na ulice Indonezji GrabBike – jednośladowe taksówki, rozchwytywane na ulicach Dżakarty i innych miast ze względu na złe warunki drogowe (Lee, 2017). Co więcej, spółka wzięła pod uwagę również czynnik społeczno-kulturowy. Mimo że angielski pozostaje biznesowym językiem Indonezji, większość tamtejszych mieszkańców wciąż włada jedynie indonezyjskim, co zostało odnotowane przez Grab. Firma nieustannie dopasowuje swoje usługi do indonezyjskich realiów, by coraz bardziej zadowalać tamtejszych mieszkańców. Przykład Grab pokazuje, że być może warto rozważyć współpracę z osobą znającą język i obyczaje indonezyjskie przed wkroczeniem na prężnie rozwijający się rynek „nowego azjatyckiego tygrysa”.

***

Z pewnością Indonezja jest rynkiem wciąż w dużej mierze nieodkrytym przez zagranicznych przedsiębiorców. Wydaje się jednak, że owa sytuacja powoli ulega zmianie. W ostatnim czasie w tym wyspiarskim kraju zauważyć można wzrost inwestycji prowadzonych przez podmioty z całego świata. Nie bez znaczenia pozostają także przemiany w indonezyjskim społeczeństwie, takie jak użycie nowoczesnych technologii czy mobilność społeczna. Oczywiście, niczym każdy inny kraj, również Indonezja posiada swoją specyfikę biznesową. Poznanie jej tajników nie jest jednak niemożliwe, czego przykładem jest chociażby sukces firmy Grab. Wydaje się, że ogromny rynek zbytu oraz ważne, by nie powiedzieć, strategiczne położenie tego państwa sprawiają, że Indonezja to miejsce, w którym warto inwestować.

Źródła:

Company Formation Indonesia (CFI). (2018). Why Is Indonesia an Attractive Country for Investors? Retrieved from:
http://www.companyformationindonesia.com/why-is-indonesia-an-attractive-country-for-investors

Lee, P. (2017). How Grab and Sea succeeded through localizing in Southeast Asia. Retrieved from: https://www.techinasia.com/grab-sea-seasia

Natanson, E. (2019). Indonesia: The New Tiger Of Southeast Asia. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/eladnatanson/2019/05/14/indonesia-the-new-tiger-of-southeast-asia/#58852ade76ce

Artykuł powstał w ramach współpracy ChinyTech.pl i Lotus League – inicjatywy powołanej przez studentów i absolwentów czołowych uczelni europejskich oraz azjatyckich, której celem jest stworzenie dogodnej przestrzeni do efektywnego współdziałania na płaszczyźnie akademickiej i biznesowej obu regionów. Serdecznie zapraszamy do lektury artykułów, które będą pojawiały na portalu ChinyTech.plW przypadku pytań dotyczących niniejszego artykułu lub woli zaangażowania się w działalność Lotus League prosimy o kontakt z autorem (poprzez LinkedIn) albo mailowo.

Autor: Chew Si Jing, Lotus League

Tłumaczenie i redakcja: Agata Grochowska, Adrianna Jagodzińska, Emilia Konopko, Lotus League