„Guma do żucia” z epoki kamienia i ludzkie DNA. Czy zachowała swój smak?

Artykuł nie związany z Azją, ale Redakcja ChinyTech.pl czasami lubi przekazywać wam niezwykłe wieści także z “naszego podwórka”. Temat: Nauka i DNA.

Duńskim naukowcom udało się wyodrębnić pełną próbkę ludzkiego DNA z kawałka brzozy liczącej ponad 5000 lat, ktorej prawdopodobnie użyto jako rodzaj gumy do żucia. Próbka została znaleziona podczas wykopalisk archeologicznych w Syltholm w południowej Danii

Próbka z epoki kamienia dostarczyła wystarczających informacji do ustalenia płci „rzującego”, tego co ostatnio zjadł i zarazków w ustach. Co więcej, naukowcy twierdzą również, że prawdopodobnie osoba ta miała ciemne włosy, ciemną skórę i niebieskie oczy. Genetycznie była bliżej spokrewniona z łowcami-zbieraczami z Europy kontynentalnej niż z mieszkającymi wówczas ludźmi w środkowej Skandynawii.

„Po raz pierwszy wydobyto cały starożytny genom ludzki z czegokolwiek innego niż ludzkie kości” – powiedział AFP Hannes Schroeder z Uniwersytetu w Kopenhadze. Schroeder jest współautorem badania, które zostało opublikowane w Nature Communications.

Nie ma jasności dla czego praszczur zdecydował się przeżuć korę. Być może, żeby zamienić ją w rodzaj kleju, oczyścić zęby lub po prostu powstrzymać głód.