Święta e-commerce w Chinach

Czarny piątek, Cyber ​​poniedziałek – to ważne daty w kalendarzu każdego, kto pracuje w handlu detalicznym. Dzisiaj zajmiemy się zakupowym szaleństwiem w Chinach. Mamy nadzieję, że ta krótka lista spowoduję, że pogłębicie temat chińskiego ecommerc’u.

Dzień Singla i Podwójne 12-stki

Festiwal Podówjnych Jedenastek (11 listopada) to największy internetowy dzień zakupów na świecie (w 2018 r. sprzedaż wyniosła 30,8 mld USD). Każdego roku sprzedaż rośnie i powoli staje się zjawiskiem kulturowym. W ramach tej wielkiej imprezy odbywa się nawet transmisja telewizyjna, na którą zapraszane są międzynarodowe gwiazdy (np. Pharrell Williams, Jesse J, Mariah Carey, Allen Iverson, Nicole Kidman, Scarlett Johansson). Dzień Singla to najbardziej na świecie kojarzony chiński festiwal zakupów. Festiwal Podwójnych 12-stek (12 grudzień) rozpoczął się w 2011 r. Z zasady przeznaczony był dla tych, którzy szukali więcej promocji lub przegapili festiwal Dnia Singla. Jest on promowany głównie przez Alibaba i JD.com, ale jest postrzegany jako wydarzenie międzysektorowe. Trwa od 8 do 12 grudnia.

Więcej na ten temat możecie przeczytać na: Dzień Singla (11.11) i Podwójne 12-stki (12.12)

618

To rocznica założenia platformy JD.com. Festiwal 618 (18 czerwiec) trwa od 1 do 18 czerwca. W 2018 r. strona osiągnęła 24,7 mld USD sprzedaży.

418 i 818

Suning.com, to największy chiński sklep internetowy z artykułami gospodarstwa domowego. Organizuje festiwale 8 kwietnia i 18 sierpnia. W 2018 r., festiwal 818 stał się tak popularny, że Suning.com była najczęściej pobieraną aplikacja w Chinach (przez dziewięć dni podczas festiwalu). Impreza szalonych zakupów ma również transmisję na
żywo, którą ostatnio oglądało ponad 150 milionów ludzi.

99 Festiwal wina

Jack Ma, założyciel Alibaba, w 2016 r. wyznaczył wrzesień jako czas na sprzedaż win i alkoholi. Warto wiedzieć, że liczba 9 ma taką samą wymowę w języku chińskim (mandaryński) jak wyraz “wino”. Festiwal trwa od 1 do 9 września. Platforma Tmall oferuje zniżkowe oferty na wszelkiego rodzaju napoje alkoholowe.

Są także inne duże promocje w ramach internetowych zakupów w Chinach. Chociażby Dzień Kobiet czy Mężczyzn (24-26 kwietnia na Tmall.com), Walentynki, I Love You Day (20 maja; wymowa liczb 520 w języku chińskim podobna jest do „wo ai ni”, co oznacza „kocham cię”), Dnia Matki, Dnia Ojca, Dnia Dziecka i nawet Boże Narodzenie. Okolice dat Nowego Chińskiego Roku także są dodatkowym momentem promocji (online i offline), który przyciaga sporą rzeszę chińskich konsumentów. Dlaczego więc chińskie festiwale internetowych zakupów stały się tak popularne w Chinach? Każdy lubi promocje i zniżki, ale jest jeszcze jedna rzecz. Opcje chińskich płatności mobilnych powodują, że zakupy w internecie są tańsze i wygodniejsze. Za pomocą systemu Alipay (obecnie prowadzonego orzez Ant Financial) czy chociażby WeChat Pay, płatności można dokonać szybko i łatwo. Są to dwie największe usługi płatności online na świecie oraz powszechnie stosowane metody płatności w Chinach.

Warto równiez dodać, że festiwale zakupów są również popularne ze względu na wpływ rówieśników i rodziny. Ważną rolę odgrywa także działalność komercyjna w mediach społecznościowych w Chinach. Na przykład popularna sieć społecznościowa WeChat jest używana przez kupujących do wyszukiwania możliwych produktów do kupienia. Weibo (który ma przypominać Twitter czy Instagram), także ułatwia kupowanie przedmiotów za pośrednictwem dostępnych linków, które przekierowują nas na jedną z plaform ecommerce.

Festiwale komercyjne są niezwykle popularne i mają olbrzymi wpływ na chińskie społeczeństwo – wydaję się, że nawet większy niż zachodnie platformy e-commerce (takie jak na przykład Amazon). Co ciekawe, przed rewolucją internetową w Chinach, klienci raczej nie nawiązali silnych powiązań z tradycyjnymi sieciami handlowymi i sklepami. Co innego, że wtedy istniało stosunkowo niewiele dużych – odnoszących sukcesy – sieci handlowych, które rozwijały się w tym samym czasie, w którym ewoluował przemysł e-handlu. W tej chwili Chińczycy stali się bardzo zależni od komercyjnych platform internetowych, takich jak Taobao, a zakupy online stały się ich nawykiem. Z ponad 500 milionami kupujących online, Chiny są największym rynkiem ecommerce na świecie i z pewnością jest to szansa dla polskich detalistów, którzy chcą sprzedać swoje produkty na zupełnie nowym rynku (warto dodać, że od kilku lat to już się dzieje). Koniecznie trzeba zaznaczyć, że wejście do tej ogromnej chińskiej przestrzeni ecommerce nie jest pozbawione wyzwań.

©ChinyTech.pl 2019