iQiyi – dostawca streamingowych usług wideo

To kolejna ciekawostka, na którą warto zwrócić uwagę. Ten notowany na giełdzie gigant (NASDAQ:IQ), w ostatnich latach bardzo dobrze sobie radzi i nie zwalnia tempa. Chyba należy też wspomnieć, że firma podbiła serca Chińczyków.

W Chinach, będąc w pociągu, w metrze czy po prostu na ulicy, zobaczymy Chińczyków, którzy z namiętnością “coś” oglądają na swoich smartfonach (niedaleko szukając: w Polsce podobny widok już nikogo nie dziwi). W wielu przypadkach będzie to film, serial czy telewizyjny program, który znajduje się na chińskiej streamingowej platformie iQiyi. 

Każdego miesiąca ponad 500 milionów aktywnych użytkowników loguje się do tej usługi online i spędza na niej…miliardy godzin. W rzeczywistości iQiyi stała się jedną z największych platform wideo online na świecie. Startup został założony w 2010 r. jako Qiyi (przez Baidu), ale rok później nazwę zmieniono na iQiyi. Firma nabyła wiele powiązanych domen, takich jak iQiyi.net, iQiyi.com.cn, AiQiyi.com, AiQiyi.cn, AiQiyi.com.cn, Qiyi.com, Qiyi.cn, Qiyi.tel i Qiyivideo.com (oraz przejeła inne np. QY.com i QY.net). iQiyi nabył prawa autorskie do ośmiu najlepszych programów rozrywkowych w Chinach kontynentalnych (np. Running Man) oraz do kilku programów rozrywkowych na Tajwanie i w Korei Południowej. Warto również dodać, że w 2017 r. Netflix podpisał z iQiyi porozumienie licencyjne, w ramach którego niektóre oryginalne produkcje będą dostępne na tej chińskiej platformie streamingowej.

 

Nowy, bardzo popularny serial w Chinach: The Story of Yanxi Palace, ustanowił rekord oglądalności na iQiyi. Internetowa opera mydlana zdobyła ponad pół miliarda widzów (jednodniowy rekord oglądalności online: 530 milionów). Średnio, 130 milionów odsłon na jeden odcinek. Serial jest dystrybuowany w ponad 70 krajach na całym świecie.

©