JD.com, parę rzeczy, o których warto wiedzieć

JD.com (NASDAQ: JD) to jedna z największych platform z branży e-commerce w Chinach. Jest również liderem w B2C, pod względem wielkości transakcji i przychodów (jest głównym konkurentem platformy Tmall, która należy do Alibaba Group). W pierwszym kwartale 2018 r., firma posiadała 301,8 milionów aktywnych użytkowników. Jest częściowo własnością firmy Tencent (WeChat należy do tej firmy), który ma tam 20% udziałów. Warto dodać, że JD.com jest znany z dużych inwestycji w rozwój technologii (technologia AI, największy na świecie system dostarczania paczek przez drony, autonomiczna technologia, roboty). Firma niedawno rozpoczęła testowanie usług dostarczania przesyłek przez roboty, oraz buduje „porty lotnicze” dla swoich dronów.

„Zjednoczony ruch związkowy”: JD.com i WeChat łączą swoje siły (bazę danych). To dobre wieści dla handlowców oraz producentów.

W ubiegłym roku zarówno Alibaba, jak i JD.com wprowadziły bardziej zintegrowaną usługę marketingową. Polega ona na oferowaniu handlowcom i producentom „szczegółowego” spojrzenia na chińskich konsumentów oraz uzupełnieniu tych danych zestawem zaawansowanych narzędzi cyfrowych, a firmy mogą to potem wykorzystać do skuteczniejszych i dokładniejszych analiz. Są to dane i narzędzia cyfrowe, które zapewniają większe zrozumienie i zaangażowanie klientów na jednej platformie (sprawami bezpieczeństwa danych osobowych zajmiemy się kolejnym razem).

JD.com i Wechat (Tencent) coraz bardziej integrują dane konsumenckie. Dzięki analizie tych danych firmy mogą dostać do rąk naprawdę potężne narzędzie działania. Swoją drogą, ciekawe co by było, gdyby Alibaba zaczęła współpracę z WeChat? Alibaba posiada mnóstwo informacji o swoich użytkownikach, a WeChat z kolei dominuje w mediach społecznościowych. Co by było gdyby powstał taki projekt…?

„Niech żyje jedność i współpraca”: JD.com i Walmart (logistyka, handel detaliczny)

Współpraca JD.com z WeChat, z pewnością traktowana jest przez te dwa giganty jako strategiczne partnerstwo. Być może jest ważniejsza dla Tencent, ponieważ ten marzy o tym, żeby poszerzyć działalność na rynku e-commerce w Chinach. Pamiętajmy też, że JD.com również podpisał umowę z Google.

Walmart jest kolejnym, niezwykle ważnym partnerem dla JD.com (Jingdong). To bardzo interesujące, biorąc pod uwagę możliwości jakie daje chiński handel detaliczny. Dwa olbrzymy, łączą i integrują swoje zasoby – zatem użytkownicy platformy JD.com, kupując produkty, dostaną je szybciej. Zamówienie towary bowiem, znajdują się w magazynach JD.com lub w magazynach Walmart. To oznacza, że te dwa olbrzymy już mają większy zapas produktów bliżej konsumenta. Dzięki temu, że asortyment bedzie bliżej „użytkownika”, JD.com/Walmart mogą dużo szybciej realizować dostawy. Dodajmy jeszcze, że czas dostawy zaczyna być jednym z niezwykle ważnych czynników w Chinach.

Współpraca tych firm będzie się rozwijać, a pole działań na chińskim rynku e-commerce, wydaje by się „nieograniczone”.

„Wydajność pracy, gospodarność, oszczędność”: JD Logistics

JD Logistics, pozyskuje kapitał inwestycyjny od wielu inwestorów (w tym Hillhouse Capital, Sequoia China, China Merchants Group, Tencent, China Life, China Development Bank Capital FOF, China Structural Reform Fund, ICBC International itp.), ale większościowym udziałowcem nadal jest firma matka. Decyzją powołania JD Logistics był plan budowy własnej sieci logistycznej. Dzisiaj, JD Logistics jest liderem w branżya, a dalszy etap rozwoju będzie w sektorach taki jak: automatyzacja, sieć dronów i robotyka. Jak już wspomnieliśmy, JD Logistic nieprzerwanie inwestuje w nowe technologie. Dzięki „futurystycznej wizji logistyki” (co często powtarzają) stoją przed dużymi wyzwaniami, ale mają już spore osiągnięcia na swoim koncie.

„Rozwińmy ruch wynalazczości i racjonalizacji”: JD.com i ich ekosystem

Handel detaliczny, ma także służyć jako usługa dla przedsiębiorców. To ciekawy pomysł. Jedną z idei unoszących się wokół internetowych gigantów, jest zamiar przyciągnięcia nowych firm (dołączenie do ekosystemu). Przykladowo, JD.com zachęca firmy, żeby się „zdigitalizowały” i podłączyły online. Dzięki takiej strategii zdobęda nowe rynki i zwiększą zdolność dostarczenia produktu czy zaoferowania swojej usługi. Oprócz tego otrzymają dane i analizy, które spowodują szybki ich rozwój. Dobrym przykładem jest Amazon, któremu to wyszło doskonale, kiedy wykorzystał swoje wewnętrzne dane i możliwości oprogramowania, a następnie przekształcił je w Amazon Web Services.

JD.com tworzy podobny projekt. Będą dzielić się swoimi łańcuchami dostaw, oprogramowaniem i możliwościami logistycznymi na rynku. Te informacje z kolej, umożliwią innym firmom dużo szybszy wzrost (tutaj ponownie pojawia się pytanie na temat bezpieczeństwa danych osobowych). Stąd właśnie określenie, że handel detaliczny ma być także „usługą” dla innych firm.

Jedno jest pewne: za kulisami JD.com dzieje się mnóstwo ciekawych rzeczy. Należy również pamiętać, że największym wyzwaniem JD.com jest prawdopodobnie zarządzanie jego wzrostem. Ich dochody wzrosły prawie 10 razy w ciągu ostatnich pięciu lat. Ogromnym wyzwaniem jest ciągłe rozszerzanie dostaw, logistyki i obsługi klienta. Z pewnością trudno nad tym nadążyć. Wyobraźmy sobie chociażby ilość kierowców, osób odpowiedzialnych za obsługę klienta – których co roku zatrudniają, żeby „obsłużyć” ten wzrost. Między innymi dlatego, JD.com inwestuje w wiele programów związanych ze sztuczna inteligencją (czy innych innowacyjnych technologii), tak aby utrzymać pozycję lidera.

©


Spodobał Ci się powyższy artykuł? Masz pytanie? A może szukasz partnerów do współpracy? Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu wszystkich zainteresowanych.

Zespół ChinyTech.pl