Alibaba i 55% jej rozbójników

Dzięki przejęciu firmy Ele.me, Alibaba Group zdobędzie 55% rynku dostawców żywności w Chinach. Firma ta jest jedną z głównych dostawców żywności w Chinach (O2O). Ostatnie dane wskazują, że aplikacja Ele.me swoim zasięgiem objęła już ponad 2000 miast w Chinach (posiada 1,3 mln sklepów oraz lokali gastronomicznych, które są jej członkami), zatrudnia 15 tysięcy pracowników, którzy obsługują 9 milionów zamówień dziennie. Firma stosuje innowacyjne technologie i wydaje się, że tworzy wiodącą na świecie platformę, która zapewnia swoim klientom (ponad 700 milionów użytkowników) dostawy produktów spożywczych.

Jaka jest cena zwiększenia udziału i całkowitego przejęcia dystrybutora Ele.me? To 9,5 miliarda USD. Dodajmy, że Alibaba Group posiadała już 23% udziałów w tej spółce (wcześniejsza inwestycja wyniosła prawie 1,2 mld USD), a całkowite przejęcie Ele.me, dałoby Alibaba Group kontrolę nad 55% rynku dostawców żywności w Chinach.

W tej chwili chiński rynek zdominowany jest przez dwie firmy: Ele.me (udziałowiec: Alibaba) oraz Meituan
(udziałowiec: Tencent). To jednak nie oznacza, że bitwa się skończyła. Wydaje sie, że Alibaba będzie
musiała mocno walczyć o swoją dominującą pozycję w tym przemyśle. Jednym z powodów, dla których Alibaba i Tencent zdecydowały się wejść w branżę zajmującą się dostarczniem żywności, jest dalszy wzrost ich usług płatniczych (Alipay i WeChat Pay). Dla tych dwóch chińskich gigantów jest to kolejny ważny kanał (O2O) wykorzystania płatności mobilnych przez ich użytkowników. Dzięki całkowitemu przejęciu Ele.me, Alibaba Group zyska większość chińskiego rynku z branży dostaw żywności. Firma Tencent raczej nie będzie przyglądać się temu bezczynnie. Wydaje się, że również zwiększy swój udział w Meituan lub spróbuje pełnego jej przejęcia. Może to być jednak dosyć kosztowne posunięcie, ponieważ ostatnio Meituan wyceniony był na 30 miliardów dolarów.

Na końcu dodajmy, że chiński rynek dostaw żywności w ubiegłym roku wzrósł o 23%. Dzięki
rozsnącej popularności płatności mobilnych w Chinach – gdzie około 60% użytkowników płaci za żywność przy użyciu smartfonów – rynek O2O rozwija się bardzo dynamicznie.

©