Starbucks w Chinach. Alibaba?

Chiny są jednym z najszybciej rozwijających się rynków dla sieci Starbucks. Firma wciąż prowadzi agresywny rozwój w Chinach, ale konkurencja nie śpi!

W ciągu paru miesięcy od wprowadzenia opcji we współpracy z Ele.Me „Starbucks Delivers” w Chinach (usługa kurierska dostarczania kawy), serwis jest już dostępny w ponad 1100 sklepach w 17 chińskich miastach. Ponadto warto też wspomnieć o współpracy sieci Starbucks z Hema – czyli z siecią sklepów należących do Alibaba Group. „Star Kitchens”, bo tak to się nazywa, znajdują się w niektórych supermarketach Hema w Szanghaju i Hangzhou.

O Hema pisaliśmy tutaj: Mija stare, idzie nowe.

Starbucks to pierwsza marka detaliczna, która tworzy dedykowane “kuchnie” w ramach współpracy z Hema. Nowa usługa wykorzystuje możliwość realizacji i dostawy produktów w ciągu 30 minut od zamówienia.

Klient, przy pomocy zeskanowania kodu QR w łatwy i szybki sposób może zamówić kawę, herbatę czy inne produkty, a dzięki płatnościom mobilnym Alipay (które również należą do Alibaba Group) dokona transakcji płatniczej. Wydaje się, że jest to strategiczne posunięcie, które umożliwi firmie dalsze skupianie się na innych formach dotarcia do klienta. “Star Kitchen” jest programem pilotażowym, ale z czasem firma zamierza rozszerzyć swoją obecność na kolejne miasta w Chinach.

Jako lider w segmencie kawy w Chinach, Starbucks coraz częściej wybiera strategiczne partnerstwa z lokalnymi graczami z pokrewnych branż. Dzięki temu powiększa swój udział w rynku i ciągle wysuwa się na prowadzenie. Dodatkowo Starbucks nie martwi się zbytnio o konkurencję. Warto wspomnieć, że rosnący jej przeciwnik – chińska sieć kawy Luckin Coffee,- w samym 2018 r. otworzył już około 2000 kawiarni w Chinach (do końca 2019 r. planują mieć 4500 punktów sprzedaży). Konkurencja jest zdrowa, jak sam Starbuck podkreśla, ponieważ pomaga w zwiększaniu świadomości ogólnej konsumpcji kawy na chińskim rynku. Dla firmy, to pozytywna rzecz w bądź co bądź bardzo “herbacianym kraju”.

*Obecnie Starbucks posiada 3700 punktów w 158 miastach w Chinach.

©ChinyTech.pl 2019