Spersonalizowane produkty dla każdego

Coraz więcej chińskich klientów poluje na spersonalizowane produkty i usługi. Kiedy analizujemy rynek chiński również to powinniśmy wziąć to pod uwagę, szczególnie jeżeli planujemy długoterminowe działania biznesowe w Państwie Środka. Być może również ten element da nam możliwość zaistnienia na tym skomplikowanym rynku…  

Faktem jest, że konsumenci w Chinach stają się coraz bardziej wymagający. Żyjąc w mobilnym świecie, Chińczycy są bardziej świadomi dostępnych produktów i tego, co kupują inni. W rezultacie, coraz więcej osób oczekuje więcej od marek, zarówno w zakresie usług, jak i oferty produktów.

Chińczycy stawiają coraz wyższe wymagania dla producentów i większą wagę przywiązują do produktów spersonalizowanych (dodatkowo także do samej jakości produktów i usług). Personalizacja to również dobry (i tym samym bardzo żmudny i trudny!) proces na zdobycie lojalnego klienta. Wskażcie nam firmę, której nie zależy na takim kliencie.

Parę myśli o tym jak upolować lojalnego klienta

Przygotujmy się na to, że młode pokolenia chińskich konsumentów (np. millenialsi) będą ostrożniej podchodzić do naszych produktów czy usług, dlatego więc ich spersonalizowanie może odegrać ważną rolę w naszym biznesie w Państwie Środka.

Warto może dodać, że młodsze pokolenie Chińczyków dorasta w czasach, w których indywidualność i osobista tożsamość jest coraz ważniejsza (jest to temat dyskusyjny, ale tutaj porównujemy to do np. pokolenia rodziców). Coraz częściej wybierają produkty “wyjątkowe”, czyli właśnie spersonalizowane. W skrócie, uciekają od podążania za ogólnym trendem. Od jakiegoś już czasu wielkie zachodnie korporacje (nie tylko w Chinach) odkrywają tę niszę i uruchamiają specjalne opcje dla tych konsumentów. Przykładowo firma Nike – ma spersonalizowane buty, Coca-Cola – pozwala klientom personalizować własne butelki (dowolna nazwa umieszczona na opakowaniu), firma Coach (luksusowe skórzane torebki) – umożliwia klientom personalizowanie toreb z imieniem przyszłego użytkownika oraz wybór akcesoriów, istnieje również firma, która stworzy dla chińskiego klienta cały rower. Z kolej francuska marka kosmetyków Guerlain zaczęła oferować spersonalizowane szminki, w których klient może wybrać własną kombinację koloru i obudowy. Pamiętajmy jednak, że spersonalizowany produkt nie musi być bardzo skomplikowany. Może to być coś tak prostego, jak na przykład grawerowanie imienia danej osoby lub po prostu pozwalanie konsumentom na wybór kombinacji kolorów produktu (jak w przypadku Guerlain), które mamy w ofercie. Dodatkowo jednym z ważnych pytań jest równowaga między personalizacją, a tożsamością marki. Jeśli sprzedaż firmy jest masowa i opiera się na tanich produktach, spersonalizowane produkty być może nie mają sensu. Z drugiej strony, jeśli firma ma niszowych odbiorców, oferowanie takich produktów może przynieść spore korzyści. Oferowanie zmodyfikowanych produktów znacznie zwiększa koszty operacyjne firmy, więc pytanie dotyczące takiej strategii wydaje się kluczowe.

Zobacz także: 4 polskie startupy, które być może podbiją Chiny (pisaliśmy tam o polskiej platformie spersonalizowanych usług wchodzącej na rynki azjatyckie)


Stosunkowo niskobudżetowa strategia spersonalizowania produktów jest tym co możemy nazwać podejściem modułowym. Oznacza to tyle, że zamiast tworzyć od zera unikalny produkt dla każdego klienta, firma może zaoferować kilka opcji (komponentów), które mogą być produkowane masowo. Czyli przykład wspomnianej wyżej szminki – konsumenci po prostu wybierają swój własny kolor, a dzięki temu czują, że mają wyjątkowy i spersonalizowany produkt.

Spersonalizowane usługi

Personalizacja nie ogranicza się tylko do produktów – może też być stosowana w marketingu i różnych usługach. Konsumenci – w szczególności chińscy millenialsi – mają wysokie wymagania dotyczące obsługi, która powinna obejmować personalizację wyboru produktów (chcą mieć poczucie, że marka ich ceni bardziej niż przecietnego klienta). Tutaj pojawia nam się temat big data, która pomoże nam w wykorzystaniu danych konsumenckich do dostosowania marketingu i interfejsów użytkownika.

Więcej o przyszłych konsumentach: Algorytm JD.com przewidzi, co kupi użytkownik 

Takie dane, są stosunkowo łatwe do uzyskania od młodszych użytkowników. Według badan Deloitte, chińscy millenialsi są również bardziej skłonni do udostępniana swoich danych osobowych, jeśli oznacza to, że ​​mogą uzyskać w zamian bardziej spersonalizowane produkty lub usługi. 70% millenialsów nie przeszkadza, że ich mobilne życie jest śledzone, dzięki czemu różne algorytmy potrafią przewidzieć ich następne zakupowe ruchy. W przypadku mniejszych firm, które niekoniecznie są zdolne do analizy danych na tak dużą skalę, zawsze możemy prosić klientów o odpowiedzi na proste ankiety, które pomogą określić preferencje konsumentów (oczywiście zależy to od skali badanych. Jest też wiele firm w Chinach, które się tym zajmują). Różne firmy coraz częściej wykorzystują dane, aby poznać zainteresowania użytkownika, a następnie na podstawie historii jego zakupów, zapewnić spersonalizowane rekomendacje.

W Chinach preferencje dotyczące produktów będą różnić się w zależności od regionu. Ważne jest, aby firmy dostosowywały swoje oferty do gustów lokalnej publiczności. Ale wymaga to czasu i odpowiedniej strategii. W dużych miastach, takich jak Szanghaj i Pekin, konsumenci są znacznie bardziej wybredni, dlatego oferowanie spersonalizowanych produktów miałoby więcej sensu. Konsumenci z dużych miast są bardziej doświadczonymi kupującymi i chętniej wybiorą coś wyjątkowego i zindywidualizowanego. Jeśli zagraniczna marka poważnie rozważa taki plan dostosowania produktu dla lokalnego chińskiego klienta, musi ona również odpowiednio dostosować strategię komunikacji z klientem.

Jak widać elementy tradycyjnego marketingu w połączeniu z nowoczesnymi technologiami i operacjami komputerowymi dają świetne efekty w Chinach, ale i nie tylko. Azjatycki klient to taki, który szczególnie wrażliwy jest na indywidualny przekaz dzięki, któremu dostrzeże oferowany przez nas produkt. Warto skorzystać z tej możliwości i dać mu to czego oczekuje od producenta.

 

*Celem artykułu jest pokazanie nowego trendu i pewnych dodatkowych możliwości w Państwie Środka i Azji. Oczywiście spersonalizowanie produktów i usług wymaga szczegółowej strategii i odpowiedniego budżetu. Jeżeli chodzi o rodzaj spersonalizowanych produktów to wyobraźnia nie zna granic (dodatkowo radzimy zrobić szczegółową analizę, wybrać jeden region w Chinach, zdobyć big data).

©ChinyTech.pl 2019 

Jeśli masz pytania dotyczące powyższych kwestii, skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy!