Rozwód Amazona z Chinami

Amazon ogłosił w oficjalnym komunikacie w języku chińskim, że w najbliższym czasie wycofa z Chin główną gałąź swojej działalności, czyli sprzedaż towarów poprzez swój portal internetowy, zostawiając w Państwie Środka jedynie: sprzedaż książek na Kindle i sprzedaż transgraniczną. Firma nie chce w całości wycofać się z Chin, jednak wydaje się, że w zakresie e-commerce i sprzedaży B2C nie wytrzymała konkurencji ze strony chociażby Alibaby, która jest niekwestionowanym liderem tamtejszego rynku. Wyprowadzka Amazona z Chin ma nastąpić do 18 lipca, w związku z czym już teraz wielu pracowników chińskiego Amazona szukać pracy, zwłaszcza u konkurencji Amazona, m.in. w takich firmach jak JD.com, Alibaba, Sunning, etc.

Historia Amazona w Chinach jest bardzo ciekawa, gdyż jeszcze w 2004 r. Amazon był hegemonem globalnego e-commerce i wcześniej udało mu się podbić rynek e-commerce w Kanadzie, Japonii, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W tym samym roku Amazon rozpoczął działania na rynku chińskim i wydał 75 milionów dolarów na zakup Joyo.com. Kiedy Amazon nabył Joyo.com ze sprzedażą w tamtym czasie na poziomie 7 miliardów dolarów, Bezos nalegał, by rozwój firmy odbywał się stopniowo, a nie gwałtownie i tak dopiero w 2007 r., po zakończeniu przekształcania Amazon i Joyo, Joyo zmieniło nazwę na Amazon.com i dzięki temu poszerzyło swój rynek w Chinach. W 2008 r. udział Amazon w chińskim rynku B2C wynosił 15,4%. W 2011r. spółka została przemianowana na Amazon China, a w 2016 r. Amazon rozszerzył swoją usługę Prime także na Chińską Republikę Ludową. W ostatnim czasie lokalni konkurenci tacy jak Alibaba, JD.com i wiele innych, zdobyli znaczące udziały w rynku, co przekuło się na straty Amazona na chińskim rynku. Szacuje się, że w ubiegłym roku, jego udziały w rynku oscylowały w okolicach 0,6%.

Wiele wskazuje też na to, że porażka Amazona na chińskim rynku spowodowana jest niedostosowaniem i złą lokalizacją usług e-commerce w Państwie Środka. Dla Chińczyków bardzo duże znaczenie przy korzystaniu z usług konkretnych podmiotów ma chociażby funkcjonalność i wygląd portalu z którego korzystają, a portal internetowy Amazona w Chinach jest zasadniczo przetłumaczoną na chiński zagraniczną wersją serwisu, która jak widać nie bardzo przypadła do gustu chińskim klientom. Przykład Amazona po raz kolejny pokazuje, że chiński rynek jest bardzo trudnym miejscem do działania dla spółek spoza Państwa Środka.

Amazon nie jest pierwszą tak dużą zagraniczną firmą, która w przeszłości odnosiła sukcesy w Chinach, po czym ostatecznie musiała wycofać się z tamtejszego trudnego rynku. W ostatnich czasach wiele chińskich spółek (chociażby Baidu, Alibaba, Sina Weibo, WeChat), biorąc przykład z zagranicznych, dostosowało zachodni model biznesowy do chińskich realiów i oczekiwań klientów i odnosi wiele sukcesów na rodzimym rynku.

ChinyTech.pl 2019