Dzień Singla i blockchain

W tym roku tzw. Dzień Singla obchodzony 11.11, (zwany często Świętem Podwójnej Jedenastki) będzie w Chinach obchodzić swoją 10 rocznicę funkcjonowania na rynku w obecnej formie. Wszyscy przewidują, że kiedy 11 listopada zegar wybije godzinę 0:00 rozpocznie się ogólnoświatowy szał internetowych zakupów na wielu stronach gigantów e-commerce takich jak JD.com, Taobao, Aliexpress, etc.

Chiński Dzień Singla

Dzień Singla obchodzony w obecnej formie to stosunkowe młode święto. Jack Ma wprowadził w tym dniu szalone wyprzedaże na platformie Taobao, na której użytkownicy portalu mogli kupić przedmioty za nawet mniej niż połowę ceny. I właśnie wtedy wszystko się zaczęło.

Po drugiej stronie tego szału zakupowego znajduje się ogromne zaplecze technologiczne, którego zwykłemu śmiertelnikowi nie dane jest widzieć (na którym muszą współgrać ze sobą i działać bez żadnych problemów finanse i technologia). A wszystko wskazuje na to, że w tym roku również będziemy mieli okazję ujrzeć nowe i w pełni sprawne systemy teleinformatyczne obsługujące świąteczne zakupy.

Święto Blockchain i technologii biometrycznych

Święto Podwójnej Jedenastki, od kilku lat jest wielkim wydarzenie pełnym przeróżnych promocji. Do ciekawej sytuacji doszło w 2010 r., kiedy to systemy informatyczne Alipay nie sprostały wymaganiom ogromnej (jak na tamte czas) ilości zakupów. Wtedy to Alipay podwoił moc systemu, twierdząc, że taki powinien wystarczyć z obsłużeniem tego gorącego dnia. Ale nikt nie spodziewał się tego, że zaraz po północy wysokość obrotów będzie wynosić ponad 3 razy tyle ile normalnie. Okazało się więc, że system jest jednak niewystarczająco wydajny. Pracownicy i deweloperzy Tencent, rozpoczęli proces ręcznego koordynowania zasobami systemu wyłączając i odcinając tymczasowo dostęp do systemu transakcyjnego. Kiedy ostatnia tura księgowania została wyłączona, tylko 4 sekundy dzieliły Taobao od awarii całej bazy danych. 

Od tamtych wydarzeń mija już 8 lat i przez ten cały czas firmy zajmujące się e-commerce stale rozwijają swoje technologie, zwiększając inwestycje w rozwój nauki, technologii, powołując do życia centra R&D i tym samym czyniąc technologię innowacyjną. Rok rocznie coraz więcej platform dołącza do szaleństwa zakupów oferując produkty tańsze, ładniej zapakowane, ciekawiej przesłane i szybciej sprzedane.

Analizując dane dotyczące święta 11.11, możemy z łatwością zauważyć bardzo gwałtowny wzrost zainteresowania zakupami. Podczas pierwszej edycji Święta Podwójnej Jedenastki Alipay obsługiwało 300 płatności na sekundę, a najnowszy rekord z 2017 r. wynosił 260 tysięcy transakcji w ciągu 1 sekundy. Jednocześnie, dzięki stopniowemu zastosowaniu szeregu nowych technologii w technologiach finansowych, takich jak blockchain i dane biometryczne, Święto 11.11 stało się nowym polem testowym do eksperymentowania z tymi technologiami.

Sklep T-Mall podaje, że ponad 100 krajów i regionów zostanie objętych sprzedażą towarów ze możliwością ich śledzenia w technologii blockchain, natomiast całkowita liczba oferowanych produktów przekroczy 150 milionów. Towary, które będą sprzedawane w tej technologii to głównie diamenty, importowane mleko w proszku, importowane produkty zdrowotne, wysokiej klasy wina, alkohole Maotai. I tak platforma Tmall współpracując z Antwerp World Diamond Centre (AWDC), będzie oferować unikatową „legitymację” blockchain dla każdego diamentu zweryfikowanego przez tę korporację. Klienci będą mogli po prostu śledzić cały proces, od momentu zamówienia aż po dostawę, skanując jedynie kod QR za pomocą aplikacji Alipay, Tmall lub Taobao.

Według informacji podanych do wiadomości publicznej, Fundusz Ant Financial i Grupa Alibaba dołączyły już do firm internetowych o największej liczbie zgłoszeń patentowych o zasięgu globalnym z zakresu technologii blockchain i dokonały przełomu w zakresie mechanizmów porozumień, inteligentnych kontraktów, bezpiecznych transakcji, ochrony prywatności i interakcji między różnymi ścieżkami zakupów. W tych dziedzinach – w chwili obecnej – przygotowywane są przez nich już kolejne patenty do zgłoszenia.

Można powiedzieć, że zastosowanie technologii blockchain jest najbardziej interesujące w zakresie rozwoju technologicznego różnych internetowych gigantów e-commerce przy okazji tegorocznego Dnia Singla. Przewiduje się, że tegoroczne zakupy będą opłacane głównie przy użyciu czytnika linii papilarnych bądź funkcji rozpoznawania twarzy. Używanie danych biometrycznych, takie jak odciski palców, twarz i głos do płatności online, ma wiele zalet: są bezpieczne, szybkie, bardzo skuteczne i trudne do zapomnienia dla użytkownika jak choćby hasło bądź PIN. Dlatego też tak wiele sklepów używa odcisków palców i metody rozpoznawania twarzy jako preferowanej metody płatności. Dane z Alipay pokazują, że użytkownicy są teraz bardziej niż w 95% zadowoleni z płatności biometrycznych, a ich ilość jest większa niż ilość użytkowników potwierdzających transakcję tradycyjnym hasłem.

Nawet osoby starsze nie mają problemu z tą technologią. Alipay pokazuje, że w porównaniu z rokiem 2017 liczba starszych osób, które używają odcisków palców lub rozpoznawania twarzy do potwierdzania płatności, wzrosła o 20%. Jest też tego inny powód, mianowicie osoby starsze nie muszą się męczyć z zapamiętywaniem jakichkolwiek kodów dostępu, co jest dla nich znacznie wygodniejsze. 

Niewątpliwie jednym z sukcesów o charakterze globalnym Grupy Alibaba, jest wykreowanie na globalną skalę Święta Podwójnej Jedenastki. Jeśli tendencja pobijania poprzednich wyników finansowych się utrzyma to w tym roku powinien paść kolejny rekord. Tym razem do pobicia jest 17 mld USD przychodu z ubiegłorocznego Dnia Singla.

Pamiętajmy jednak, że Dzień Singla przypada w nasz Dzień Niepodległości, warto spędzić ten dzień nie tylko na internetowych zakupach (które na pewno będą udane i tańsze niż w innym terminie), a chociażby na miłym spacerze.