Chiny bez maszynisty, ale konduktor zostanie

Już niebawem, czyli raptem za 10 lat, będziemy świadkami pierwszego na świecie pociągu (kolei szybkich prędkości), który prowadzony będzie zdalnie! Warto dodać, że przyszłe pociągi w Państwie Środka będą, wedle planów, osiągały prędkość maksymalną około 600 km/h.

Dzisiaj, najbardziej znana kolej szybkich prędkości (Fuxing Hao, zadebiutowała w zeszłym roku) jeździ na trasie łączącej Pekin z Szanghajem. Osiąga prędkość 350 km/h i jest najszybszą tego typu na świecie. Według operatora, obecnie super szybkie pociągi obsługują już kilkanaście dużych miast w całych Chinach.

Chińscy naukowcy opracowują nowy model Fuxing Hao, który może dostosowywać się do różnych szerokości torów i w niedalekiej przyszłości osiągać prędkością 400 km/h. Według chińskich inżynierów nowe pociągi mogłyby być skutecznie wykorzystywane w Rosji lub krajach, które chciałyby przystąpić do inicjatywy z Nowego Jedwabnego Szlaku. Nowy model wejdzie na rynek w ciągu 5 lat, natomiast w najbliższych 8 do 10 lat, Chiny wprowadzą na rynek pociąg, który będzie osiągać prędkość około 600 km/h (zawieszony na szynie magnetycznej). Na przestrzeni 3 lat chińscy inżynierowie chcą również, aby przyszłe pociągi były o wiele bardziej komfortowe i wyposażone w bardziej zaawansowaną technologię. Sztuczna inteligencja będzie pełnić tu kluczową rolę. Sprawdzi oraz przewidzi nieprawidłowości, usterki i automatycznie spowolni pociąg w razie nagłych wypadków. Warto dodać, ze wszystkie nowe funkcje, będą wymagały ogromnych inwestycji, nowego okablowania i oprogramowania. Wydaje się jednak, że nie jest to przeszkodą. Chiny mają bowiem wiodące na świecie doświadczenie w budowie kolei szybkich prędkości i ogromny zespół wysoko wykwalifikowanych naukowców pracujących w tej dziedzinie.

Na koniec dodajmy, że obecnie chińska sieć kolei dużych prędkości to około 23 000 km torów, a według operatora (China Railway High-Speed; CRS) do 2020 r. zaplanowano osiągnąć długość linii 30 000 km. Całość linii obsługuje obecnie klika tysięcy pociągów (ok. 2600), co stanowi 60 % wszystkich pociągów szybkich prędkości na świecie. Najdłuższa na świecie linia szybkiej kolei liczy dokładnie 2252 km (z Szanghaju do Kunmingu).

©