Walka z „fake newsami” (Facebook i PAP)

Temat poniekąd jest połączony z technologiami i dotyczy już całego świata. Dzisiaj, publikujemy wiadomości z naszego polskiego podwórka. Zawsze polecamy tego rodzaju kampanie, i zachęcamy was do ostrożnego podchodzenia do różnych treści w internecie (i nie tylko!). Filozofią redakcji ChinyTech.pl, jest publikowanie artykułów ze sprawdzonych źródeł, które staramy sie wam przekazać w sposób obiektywny i rzeczowy. Przy okazji, dziękujemy za bardzo liczne emaile od czytelników, które bardzo napędzają naszą pracę.

Ale do rzeczy. Polska Agencja Prasowa razem z Facebookiem Polska uruchamiają społeczną kampanię edukacyjną, która ma dotrzeć do około 80% Polaków korzystających z Facebooka. Projekt dotyczy walki z tak zwanymi „fake newsami”. Będziemy mogli otrzymać wskazówki i rady na temat umiejętnego sprawdzania wiarygodności różnych wiadomości, które pojawiaja się np. w internecine.

Kampania będzie starać się uświadamiać Polaków, aby ci byli bardziej sceptyczni wobec nagłówków gazet, zdjęć czy informacji pojawiających się w internecine. PAP i FB pokażą w jaki sposób sprawdzać źródła i być bardziej odpornym na podejrzane niusy. To tylko niektóre z porad oferowanych przez Facebooka i Polską Agencję Prasową. Szef zespołu Facebooka ds. Polityki publicznej w Polsce i krajach bałtyckich, Jakub Turowski podkreślił: „chcemy dotrzeć do użytkowników za pośrednictwem strony PAP na Facebooku, z serią 10 wskazówek, które powinny zainspirować ludzi do bardziej krytycznego spojrzenia na różne wiadomości”. Zdaniem Turowskiego edukacja i uważne czytanie treści internetowych ma kluczowe znaczenie w walce z “fałszywymi wiadomościami”. Podczas konferencji powiedział: „jesteśmy przekonani, że skuteczna walka z fałszywymi wiadomościami opiera się na współpracy takich podmiotów, jak PAP, ze szkołami i administracją publiczną”. Dodał, że kampania będzie działać przez około miesiąca.

Z kolei prezes Polskiej Agencji Prasowej, Wojciech Surmacz, stwierdził, że najważniejszym atutem agencji jest jej wiarygodność. Podkreślił, że ta wiarygodność np. w internecie jest niestety bagatelizowana przez wiele rodzajów mediów. „Postanowiliśmy zostać partnerem Facebooka w walce (…), ponieważ wierzymy, że od tego zależy przyszłość rynku medialnego” – dodał prezes PAP.

Powołując się na słowa założyciela Facebooka Marka Zuckerberga, J. Turowski dodał, że kwestia „fałszywych wiadomości” jest w pewnym sensie podobna do wyścigu zbrojeniowego. „Zawsze będziemy musieli radzić sobie z ludźmi, którzy będą chcieli korzystać z platformy w niepożądany sposób, dlatego kluczowe znaczenie mają kampanie edukacyjne”.

Redkacja ChinyTech.pl zachęca do „bycia sceptycznym” i sprawdzania źródeł informacji, które codziennie w ogromnej ilości przepływają przez nasze ekrany komputerowo-smartfonowe.

*Dobrym przykładem walki z fałszywymi wiadomościami w Polsce jest portal uchodzcy.info. Strona uchodzcy.info powstała z myślą o podnoszeniu świadomości społecznej na temat uchodźców w Polsce i Europie poprzez upowszechnianie rzetelnej wiedzy i obalanie stereotypów. Jest również rodzajem przewodnika po różnych formach zaangażowania i pomocy – zawiera praktyczną wiedzę i najpotrzebniejsze narzędzia.