Polska miedź w Chinach

KGHM Polska Miedź S.A.  jako jeden z największych producentów multisurowcowych na świecie, głównie miedzi i srebra, odgrywa szczególną rolę w kształtowaniu relacji Polski z Chinami. Odpowiada za 1/3 polskiego eksportu do Chin. Portal Chinytech.pl postanowił porozmawiać z przedstawicielami Spółki i przedstawić po krótce tego największego polskiego eksportera do Chin.

KGHM jest obecny na rynku chińskim od ponad dwudziestu lat. Na bazie wcześniejszych kontaktów i rozmów z chińskimi partnerami w 1998 r. podpisany został kontrakt na dostawy miedzi do Chin. Współpraca z głównym kontrahentem firmą China Minmetals Corporation na sprzedaż katod miedzianych opiera się na wieloletnich umowach ramowych (obecna na lata 2017-2021).

Wieloletnia współpraca i kontakty z chińskimi partnerami zaowocowały zbudowaniem pozycji i rozpoznawalności produktów KGHM na rynku chińskim dzięki czemu w maju 2009 r. KGHM zarejestrował marki swoich katod na Shanghai Futures Exchange, a w listopadzie 2010 r. powołano do życia spółkę KGHM (Shanghai) Copper Trading Co., Ltd., która jest pierwszym przedstawicielstwem KGHM w Azji.

 – KGHM (Shanghai) Copper Trading Co., reprezentuje interesy wszystkich spółek grupy kapitałowej KGHM w tym regionie oraz poszukuje dla nich nowych możliwości biznesowych. Pośrednio spełnia również rolę promotora współpracy Polski z Chinami, działając na rzecz zwiększania rozpoznawalności marki „KGHM” oraz szerzej marki „Polska” na rynku chińskim. W tym kontekście dotychczasowe osiągnięcia KGHM mogą stanowić cenny punkt odniesienia dla innych przedsięwzięć biznesowych w regionie, podejmowanych przez polskie firmy –  mówi w rozmowie z portalem ChinyTech.pl Danuta Tuchorska, Dyrektor Naczelny ds. Handlu i Logistyki w KGHM Polska Miedź S.A.

– Istnieje spory potencjał do pogłębiania wzajemnych relacji na płaszczyźnie handlowo – inwestycyjnej, szczególnie w kontekście chińskiej inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku. Prezydent Xi Jinping przedstawiając jej założenia w 2013 r. podkreślił istotę rozbudowy sieci telekomunikacyjnych, energetycznych i transportowych  łączących Azję z Europą. To sprawia, że Chiny mogą być dzisiaj postrzegane jako ciekawy partner w kontekście realizacji inwestycji infrastrukturalnych, budowy hydroelektrowni oraz elektrowni jądrowej w Polsce, rozwoju elektromobilności i innych – kontynuuje Danuta Tuchorska.

Obok czysto biznesowej współpracy, KGHM Polska Miedź S.A. wspiera liczne projekty kulturalne promujące Polskę w Chinach. – Warto wspomnieć o projekcie rewitalizacji Alei Chińskiej oraz budowie Pawilonu Chińskiego w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, które zostały zrealizowane przy współpracy KGHM oraz China Minmetals Corporation – wymienia Dyrektor Naczelny ds. Handlu i Logistyki.

Z doświadczenia KGHM wynika, iż firmy chińskie mają w zasadzie typowo biznesowe podejście do współpracy, niemniej jednak cenią również relacje międzyludzkie, znacząco wpływające na jej przebieg i trwałość.  – Naturalnie należy brać pod uwagę istniejące różnice kulturowe i mieć świadomość, że budowa trwałych relacji z partnerami z tego kraju może zająć więcej czasu niż w przypadku firm europejskich. Istotne jest zachowanie obowiązującej hierarchii oraz okazywanie naszym partnerom należnego szacunku. Mile odbierana jest znajomość obowiązujących w Chinach zwyczajów i nieformalnych zasad zachowania – podkreśla.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że firmy z Państwa Środka są świadomymi pozycji Chin w świecie, mają duże doświadczenie na rynkach międzynarodowych, a tym samym wiedzę na temat nowoczesnych narzędzi finansowych i handlowych. – Są to z pewnością partnerzy wymagający, a współpraca z nimi wymaga dużego zaangażowania i konsekwencji w budowaniu relacji. Niemniej kwestie, na które należy zwracać uwagę podejmując z nimi współpracę, pozostają podobne do aspektów występujących w kooperacji z każdym partnerem. Obok różnic kulturowych będą to więc kwestie miejscowych uregulowań prawnych, czy też dopracowania odpowiednich zapisów kontraktowych – dodaje Tuchorska.

W odpowiedzi na potrzeby rynku w Chinach, KGHM Polska Miedź S.A. koncentruje się nie tylko na dostarczaniu wysokiej jakości produktów, ale także  na zapewnianiu najlepszej obsługi.  Elastyczne podejście jak również doświadczony zespół handlowy pozwalają na optymalne wykorzystanie szans do   rozwoju współpracy, i co ważne niezwłocznie reagować na zmiany koniunktury.

To pierwszy artykuł pokazujący sylwetki polskich podmiotów działających na rynku chińskim. Już niebawem kolejne sylwetki. Zapraszamy.

 


Spodobał Ci się powyższy artykuł? Masz pytanie? A może szukasz partnerów do współpracy? Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu wszystkich zainteresowanych.

Zespół ChinyTech.pl