Miliard Chińczyków i trochę Polaków

Istnieje taka aplikacja, o której w Polsce mało kto słyszał. Co warto wiedzieć? Posiada ją ponad 65% Chińczyków. To właśnie WeChat, czyli chiński komunikator internetowy i portal społecznościowy stworzony przez korporacje Tencent. Z pewnością jest to jedna z najpopularniejszych, innowacyjnych oraz wszechstronnych aplikacji na świecie.

Z WeChat (po chińsku Weixin), korzysta już jeden miliard użytkowników miesięcznie (okolo 90% to obywatele chińscy), a od 80 do 100 milionów użytkowników korzysta z niej poza Chinami. Z pewnością jest dominującą aplikacją wykorzystywaną do przesyłania wiadomości w Państwie Środka, ale jednocześnie służy jako platforma typu “wszystko w jednym” (“all-in-one”). Właśnie to wpłyneło na to, że WeChat stał się aż tak popularny w Chinach. Aplikacja bowiem daje możliwość zrobienia “wszystkiego” – od rezerwacji taksówki (również hotelu, biletu samolotowego czy pociągowego), wypożyczenia roweru (Mobike), płatności mobilnych (WeChatPay), dotacji charetatywnych (Tencent Charity), dostaw żywności (Meituan Waimai) i wiele, wiele innych. Ostanio nawet, w mieście Guangzhou (Kanton, czwarte pod względem wielkości miasto w południowych Chinach), powstał nowy projekt pilotażowy tej aplikacji. We współpracy z lokalnym samorządem, WeChat został przekształcony rownież w oficjalny elektroniczny system indentyfikacji osobistej. W skrócie, służy jako wirtualny “dowód osobisty”. Projekt ten obejmie całą prowincję, i być może rozszerzy się na cały kraj.

WeChat z pewnością jest aplikacją, która znacznie upraszcza codzienne życie w Chinach. Liczba miesięcznych aktywnych użytkowników to juz miliard ludzi, ale pamiętajmy, że ilość nowych użytkowników konsekwentnie zwalnia (w ciągu ostatnich dwóch lat). Co warto zaznaczyć, jako że WeChat w dużej mierze dostosowany jest do rynku chińskiego, firmie Tencent nadal nie udało się przyciągnąć wiekszej ilości użytkowników z innych krajów, gdzie rynek okupują tylko znane nam platformy (Facebook, WhatsApp czy chociażby PayPal). Wygląda na to, że ta chińska innowacyjna aplikacja spóźniła się ze swoimi usługami dla “zachodniego świata”, jednak wciąż próbuje wykorić dla siebie kawałek “zachodniego użytkownika”.

“Zagraniczni” użytkownicy WeChat (według różnych danych: od 80 do 100 milionów), to w dużym procencie także chińscy obywatele. Polacy z kolei, zarejestrowali 2000 kont na WeChat (według nieoficjalnych danych – które zdobyliśmy od pracownika Tencent – polskich kont może być mniej więcej 2000. Pamiętajmy jednak, że spora liczba kont zarejestrowana jest pod chińskimi numerami komórkowymi, dlatego też podana liczba, budzi wątpliwości i może być dużo większa. Stwiedziliśmy, że warto ją podać, pomimo – co należy koniecznie  podkreślić – niedokładnych i niepewnych informacji). Dodajmy, że polskich użytkowników można podzielić na dwie grupy: Polonie (oraz studentów) zamieszkującą Chiny, oraz przedsiebiorców, którzy używają aplikacji do kontaktów z partnerami lub znajomymi w Chinach.

Warto odnotować: planując dzialaność w Chinach, powinniśmy uwzględnić możliowści jakie daje nam ta aplikacja. Skontaktuj się z nami – pomożemy ci z “WeChat’em”.

©


Spodobał Ci się powyższy artykuł? Masz pytanie? A może szukasz partnerów do współpracy? Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu wszystkich zainteresowanych.

Zespół ChinyTech.pl