Marek Kamiński jedzie samochodem elektrycznym do Japonii

„No Trace Expedition” to najnowszy projekt Marka Kamińskiego – podróżnika, autora książek i zdobywcy dwóch biegunów Ziemi w jednym roku. Wyprawa ta to podróż do Japonii samochodem elektrycznym, która rozpoczęła się w maju 2018 r. Marek Kamiński podróżując samochodem elektrycznym, stworzonym z myślą o miastach, chce nam uświadomić, że w taki sposób można przemierzać dalekie i trudne dystanse, a jednocześnie pozytywnie wpływać na otoczenie, chroniąc je przed szkodliwymi śladami ludzkiej działalności. Ekspedycja ma pobudzić odbiorców do działania – do zrównoważonego, odpowiedzialnego stylu życia – w tym świadomego podróżowania.

Geneza „No Trace”

Filozofia wyprawy oparta jest na dotychczasowych doświadczeniach Marka Kamińskiego. Wszystkie ekspedycje, które odbył ukazywały inne oblicze podróżowania. Genezą No Trace Expedition jest wędrówka na Biegun Północny i Południowy, kiedy jedynymi śladami jakie Marek Kamiński zostawił, były odbicia nart na śniegu, a wszystkie wyprodukowane śmieci zabierał ze sobą, pokazując tym samym, że wystarczy odrobina trudu, by podróżować w duchu „no trace”. Jak wiemy – to się udało.

Samochodem elektrycznym do Japonii.

Czas podróży: maj – lipiec 2018. Jest to ekspedycja z Polski przez sześć państw: Rosję, Litwę, Łotwę, Mongolię, Chiny, Koreę Południową aż do Japonii. Marek Kamiński pokona odległość ok. 13 tys. km. W drogę powrotną do Polski uda się w podróż koleją transsyberyjską. Cały sposób przeprowadzenia wyprawy, czyli odżywianie, ubrania, zasilanie, aktywności będą oparte o innowacyjne technologie oszczędzające naturę. Idee i wartości projektu będą przejawiały się poprzez używanie: ekologicznych opakowań na żywność, jak i samej ekologicznej żywności, wody z butelki z filtrem, zasilania w postaci baterii ładowanych energią słoneczną, minimalistycznych zestawów ubrań – nanoubrań nieprzyjmujących zapachów, butów skonstruowanych z myślą o ekologii oraz samochodu będącego bazą do eksploracji świata, a jednocześnie zawierającego ekologiczny sprzęt do tej eksploracji (np. kajak z kartonu, rower). „No Trace Expedition” ma zainspirować wielu ludzi do zrównoważonego, odpowiedzialnego stylu życia. Poprzez projekt znany polarnik, chce wykreować nowy standard podróżowania zgodny z zasadami natury, a także zwrócić uwagę na ważność rozwoju i edukowania w obszarze podróży.

I coś o samochodzie…

…czyli Nissanie Leaf. W ciągu niecałych 10 lat od premiery pierwszej generacji modelu na drogi wyjechało już 320 000 elektrycznych Nissanów Leaf, z czego 100 000 w Europie. Samochód w cyklu mieszanym oferuje 270 kilometrów zasięgu, a w ruchu miejskim – blisko 400 kilometrów. Kierowca ma do dyspozycji moc 150 KM oraz 320 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest już od najniższych obrotów. Samochód został wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań po raz pierwszy zastosowanych w gamie marki. Jednym z nich jest system ProPILOT, który dzięki zastosowaniu radaru oraz kamery HD wspomaga kierowcę podczas podróżowania drogami szybkiego ruchu pozwalając na automatyczne utrzymywanie prędkości oraz dystansu od poprzedzającego pojazdu, a także automatycznie utrzymuje samochód pośrodku obranego pasa ruchu. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest unikalny system e-Pedal, który umożliwia kierowcy płynne przyspieszanie i hamowanie nawet do pełnego zatrzymania pojazdu tylko i wyłącznie za pomocą jednego pedału – pedału przyspieszenia. W czasie wyprawy Marek Kamiński doładowuje samochód za pomocą szybkich ładowarek w standardzie CHAdeMO, półszybkich ładowarek 32A lub zwykłych gniazdek elektrycznych. Może warto jeszcze wspomnieć, że Nissan Leaf pierwszej generacji, jako pierwszy samochód elektryczny w historii, przejechał przez Afrykę.

Już teraz zapraszamy do lektury wywiadu z Markiem Kamińskim, który specjalnie dla ChinyTech opowie więcej o tej niesamowitej wyprawie!

Organizatorem projektu jest Instytut Marka Kamińskiego oraz sponsorzy: Nissan, PKN ORLEN i Invena S.A. Wśród partnerów technicznych znalazły się: Salewa, Mentz Electric, Traveler by ShareMap, Koło Naukowe ADek, PIMOT. Partnerami merytorycznymi są: Infuture Hatalska Foresight Institute, Fundacja Alter Eko, Little Greenfinity oraz Świat z Bliska.

Photo: @Marekkaminski.com