Chińskie aplikacje płatności mobilnych dostępne też w Polsce?

Czym jest FinTech? W uproszczeniu, to nowy sektor gospodarki, który stosuje innowacyjną technologię w celu poprawy działalności usług finansowych. Konkuruje z tradycyjnymi metodami finansowymi w zakresie świadczenia usług płatniczych za pośrednictwem internetu. Witamy Państwa w futurystycznym świecie społeczeństwa bezgotówkowego. Zapomnijmy o kartach bankowych, oto przyszła nowa era płatności mobilnych.

Chińskie aplikacje do płatności mobilnych zwiększają zasięg na globalnym rynku, szczególnie za sprawą internetowych gigantów takich jak Alibaba Group (AliPay) i Tencent Holdings (WeChat Pay). Ostatnio można odnotować ich większą aktywność w postaci promocji swoich narzędzi płatności elektronicznych za granicami Chin. Za sprawą przejmowania pakietów kontrolnych zagranicznych podmiotów stają się coraz bardziej “ruchliwi”. WeChat Pay obecnie jest wykorzystywany w 20 krajach, a Alipay oferuje opcje płatności (za zakupy, transport itp.) w aż 38 krajach. WeChat Pay może przetwarzać transakcje w 13 walutach, a Alipay obsługuje rozliczenia w 27. Co więcej, za pośrednictwem Alipay konsumenci (w 24 krajach) za zakupiony towar mogą uzyskać nawet zwrot podatku!  

Według ChinyTech, wzrost chińskiego sektora płatności mobilnych wynika z poprawy infrastruktury internetowej, innowacji i przyjaznych “lokalnych regulacji”. Po sukcesach w przemyśle online (zakupy internetowe) w Państwie Środka, płatności mobilne rozszerzyły się również na tradycyjne sklepy i restauracje, a w chwili obecnej są używane do płacenia rachunków za prawie wszystko. Chińscy konsumenci używają smartfonów do dokonywania płatności w taksówkach, kupując bilety do kina, ubezpieczenia, podczas zakupów w “warzywaniakach”, a nawet inwestując w fundusze inwestycyjne. Trend ten uczynił Chiny największym na świecie rynkiem z branży FinTech.

W większych miastach w Chinach, usługi z tego sektora nie są czymś nadzwyczajnym, a kod QR wypatrzymy niemal w każdym miejscu. Wystarczy tylko go zeskanować przy pomocy smartfona, a następnie wpisać kwotę, którą powinniśmy zapłacić. Chińczycy wyjątkowo dobrze przyjęli usługi płatności mobilnych i coraz chętniej z nich korzystają. Koniecznie trzeba dodać, że Alibaba oraz Tencent dzięki swoim łatwym w obsłudze aplikacjom płatności mobilnych znacznie ułatwiają chińskim turystom podróże na świecie. Pamiętajmy, że do 2020 r. liczba chińskich turystów ma wynieść – 200 milionów, wydając na podróże kilkaset miliardów USD rocznie. Coraz większa część wydawanej sumy płacona jest przy użyciu jednej z wymienionych wyżej aplikacji. Podczas licznych podróży Chińczycy coraz częściej zwracają uwagę na sposób zapłaty. Oczekują łatwych i szybkich sposobów płatności za daną usługę czy produkt. Miejsca z kodem QR dla płatności mobilnych od razu przyciągają uwagę i są atrakcyjne dla chińskich klientów. Dodajmy również, że chiński konsument korzystając z np. Alipay może otrzymać promocyjny kupon, 10 – 30% zniżki lub innego rodzaju promocje. Chińczycy uwielbiają płacić “mobilnie”, co pokazują wszystkie najważniejsze statystyki na świecie.

 

Kilkukrotny roczny wzrost zagranicznych płatności mobilnych dokonywanych przez Chińczyków w Polsce powinien również przykuć naszą uwagę. Co prawda nie jesteśmy ich głównym celem, ale może warto zastanowić się nad szansą rozwoju chińskich płatności w naszym kraju? Warto dodać, że według Polskiej Organizacji Turystycznej, w 2017 r. odwiedziło nas 140 tysięcy chińskich turystów – jednak duża część z nich zawitała do nas “po drodze”, przylatując z sąsiednich europejskich krajów (w 2014 – 70,8 tys.; 2015r. – 72.6 tys.; 2016r. – 97,7 tys.). Współpraca z Alipay lub WeChat Pay mogłaby dodatkowo zainteresować chińskich turystów, oferując im ich własne mobilne możliwości zapłaty. Oczywiście doskonale zdajemy sobie sprawę z przeszkód, które stoją na drodze oraz, że podobnych projektów nie wdraża się z dnia na dzień. Mimo tego służymy pomocą i czekamy na Państwa kontakt.

Chińskie aplikacje płatności mobilnych rozwijają się dynamicznie i zwiększają zasięg na globalnym rynku. Ich głównym motorem napędowym są „chińskie podróże”, które wyznaczają międzynarodowe strategie gigantów z sektorów FinTech. Co więcej, w wielu krajach liczni chińscy odwiedzający mogą juz korzystać z chińskich aplikacji płatności mobilnych lub tych lokalnych (np. należących lub powiązanych z Alipay lub WeChat Pay). Mamy nadzieję, że wzrost liczby chińskich turystów przybywających do Polski, pokaże możliwości z tym związane. Warto wspomnieć, że turyści z Państwa Środka wydają w Polsce najwięcej ze wszystkich turystów odwiedzających nasz kraj! Ponadto pojawienie się usług płatności mobilnych dostosowanych do preferencji gości z Kraju Smoka być może stanie się dobrą drogą dodatkowego rozwoju dla polskich małych i średnich firm, sklepów, restauracji, hoteli czy innych usług z branży turystycznej. Chińczycy natomiast będą podróżować do Polski tylko ze smartfonem w rękach, czując się zupełnie jak u siebie w domu…

©